Forum La violenza delle mafie, sulla rivista Meridiana

E’ stato pubblicato sull’ultimo numero di Meridiana. Rivista di Storia e Scienze Sociali(90, 2017) https://www.viella.it/rivista/9788867289707il Forum La violenza delle mafiecon i contributi di Nando dalla Chiesa, Alessandra Dino, Gabriella Gribaudi, Marcella Marmo, Marco Santoro e Rocco Sciarrone e il coordinamento di Monica Massari. Il Forum raccoglie i contributi alla tavola rotonda sul fenomeno della violenza delle mafie che si è tenuta il 9 novembre 2017 presso il Dipartimento di Scienze Politiche dell’Università di Napoli Federico II durante i due giorni del Convegno finale di presentazione dei risultati del progetto STAR-Linea 1 “The use of violence and organized crime. A socio-economic analysis of Camorra clans in Campania”, coordinato dalla professoressa Monica Massari in qualità di Principal Investigator.

Il progetto, durato due anni, ha visto la partecipazione di un gruppo di ricercatori e ricercatrici di vari ambiti disciplinari afferenti principalmente all’Università di Napoli Federico II – Luciano Brancaccio, Carolina Castellano, Carlo De Luca, Gianluca Gatta, Vittorio Martone, Michele Mosca, Caterina Rinaldi, Salvatore Villani e Anna Maria Zaccaria – ma anche ad altri atenei, tra cui: Felia Allum (University of Bath), Maurizio Catino (Università di Milano Bicocca), Salvatore Coluccello (Coventry University), Alessandra Dino (Università di Palermo), Michel Peraldi (Centre d’Analyse et d’Intervention Sociologiques-CADIS, Ecole des Haute Etudes en Sciences Sociales-EHESS, Paris) e Rocco Sciarrone (Università di Torino).

Abstract

The use of threat and violence has always represented one of the distinctive features of Mafia’s action. In this regard, scholars mostly refer to a physical and tangible violence, usually performed by Mafia groups in a professional way in order to hit competitors and betrayers, enforce or break agreements and contracts, attack or protect markets and activities, foster reputation, impose territorial power, and  influence beliefs and actions of their competitors and, more generally, of those who compose the wider social, political and economic context. A closer analysis, however, shows how these actions, supposedly oriented by an instrumental logics, are often driven by subtler dynamics, and do not necessarily disdain a symbolic and ‘political’ meaning which could have a profound impact at social, communicative and strategic levels. This Forum gathers together scholars belonging to various disciplines – namely sociology and history, but with several incursions into cultural studies, political science, economics, anthropology and law – who address the characteristics, strategies, meanings and effects of Mafia violence in Italy, according to a comparative and diachronic approach which focuses on three main key-words: territories, contexts and practices/performances.

Key-words: Violence, Mafias, Italy, society.