vWBL “Virtual Work-Based Learning” – l’evento conclusivo

Dal 7 all’8 novembre, il Dipartimento di Scienze Politiche dell’Università degli Studi di Napoli Federico II ha partecipato all’incontro conclusivo del progetto europeo vWBL “Virtual Work-Based Learning per simulare l’esperienza reale nella formazione digitale VET”, meeting organizzato dal coordinatore EPRALIMA presso la sede della sua scuola ad Arcos de Valdevez, in Portogallo.

vWBL è un progetto cofinanziato dal Programma Europeo Erasmus+ incentrato sulla creazione ed erogazione di una formazione innovativa, completa e specifica agli insegnanti IFP riguardo l’erogazione virtuale dell’apprendimento basato sul lavoro. vWBL è stato concepito per fornire un contributo innovativo e specifico alle problematiche dell’insegnamento IFP individuate durante il distanziamento sociale imposto dalla pandemia da Covid-19.

L’ultimo meeting del progetto ha visto la partecipazione di persona di tutti i partner i quali hanno potuto discutere i risultati finali del progetto e le iniziative di follow-up da intraprendere, come la promozione del corso vWBL virtuale per insegnanti IFP, disponibile ad accesso libero e nelle lingue dei partner del progetto (link al corso: https://mooc.vwbl.eu/login/index.php), e il Manuale per insegnanti/formatori IFP sul miglior uso delle competenze acquisite attraverso il corso vWBL (https://www.vwbl.eu/sites/vwbl/files/attachments/2022-06/Handbook_IT.pdf).

vWBL è promosso dal Dipartimento di Scienze Politiche insieme ad altri sei partner europei: EPRALIMA Escola profissional do Alto Lima – Cooperativa de interesse publico e responsabilidade limitada (Portogallo) (coordinatore del progetto), Janus S.r.l. (Italia), Kuressaare Ametikool (KRTC) (Estonia), International Platform For Citizen Participation (IPCP) (Bulgaria), Eurosuccess Consulting (EUROSC) (Cipro) e OIC Poland Foundation (Polonia).

Responsabile scientifico per il Dipartimento di Scienze Politiche è la Prof.ssa Daniela La Foresta, docente di Geopolitica economica e delegato Erasmus del Dipartimento.

From 7 to 8 November, the Department of Political Science of the University of Naples Federico II participated in the final meeting of the European project vWBL “Virtual Work-Based Learning to simulate the real experience in digital VET training”, meeting organised by the EPRALIMA coordinator at the headquarters of its school in Arcos de Valdevez, Portugal.

vWBL is a project co-funded by the European Erasmus+ Program focused on the creation and distribution of innovative, comprehensive and specific training for VET teachers regarding the virtual delivery of work-based learning. vWBL was designed to provide an innovative and specific contribution to the issues of VET teaching identified during the social distancing imposed by the Covid-19 pandemic.

The last meeting of the project saw the personal participation of all the partners who were able to discuss the final results of the project and the follow-up initiatives to be undertaken, such as the promotion of the virtual vWBL course for VET teachers, available for access free and in the languages of the project partners (link to the course: https://mooc.vwbl.eu/login/index.php), and the Handbook for VET teachers / trainers on the best use of competences acquired through the vWBL course (https://www.vwbl.eu/sites/vwbl/files/attachments/2022-06/Handbook_EN.pdf).

vWBL is promoted by the Department of Political Sciences together with six other European partners: EPRALIMA Escola profissional do Alto Lima – Cooperative of public interest and responsabilidade limitada (Portugal) (project coordinator), Janus S.r.l. (Italy), Kuressaare Ametikool (KRTC) (Estonia), International Platform For Citizen Participation (IPCP) (Bulgaria), Eurosuccess Consulting (EUROSC) (Cyprus) and OIC Poland Foundation (Poland).

Scientific coordinator for the Department of Political Science is Prof. Daniela La Foresta, professor of Economic Geopolitics and Erasmus delegate of the Department.